I Sverige har vi en lång tradition av att se postservice som en grundläggande tjänst tillgänglig för alla, oavsett var i landet man bor.

Det är därför med tungt hjärta vi observerar att Postnord, som har ensamrätt på spårbara småförsändelser med varubrev, har gjort ett val som skadar småföretag och konsumenter i områden utanför storstäderna.

Varubrevskatastrofen hos Postnord.

Postnord har nyligen beslutat att begränsa mottagningen av varubrev till endast postkontor och sådana finns bara i städer.

bli
Bilden fungerar som en annons.Om du vill beställa, klicka på bilden.

Som resultat är företag som erbjuder små och lätta föremål nu nödsakade att anlita dyrare fraktalternativ för att ge sina kunder möjlighet till spårning.

Detta val innebär inte bara stigande kostnader för företagen, utan också för konsumenterna.

Detta är inte bara en fråga om ökade kostnader.

Det rör sig om den grundläggande principen om att alla ska ha samma tillgång till posttjänster.

Landsbygden, som redan lider av brist på olika tjänster, hamnar återigen i en nackdelaktig position.

För småföretag som är beroende av att kunna skicka varor på ett kostnadseffektivt och spårbart sätt är detta en stor smäll.

De har nu valet att antingen ta de högre kostnaderna på sig eller att övervältra dem på konsumenterna.

Båda dessa vägar är ohållbara i längden och riskerar att försvaga konkurrenskraften hos svenska företag.

Detta är likaså en fråga om jämlikhet.

Eftersom Postnord ägs av den svenska staten bör de agera för allmänhetens bästa.

Att begränsa en stor del av befolkningens möjligheter till grundläggande postservice går emot denna princip.

Alla regioner i Sverige ska ha rätt till lika villkor för både handel och kommunikation.

Det är märkligt att Postnord redan har en infrastruktur av utlämningsställen som skulle vara kapabla att ta hand om varubrev, förutsatt att de fick anvisningar.